maandag 7 september 2009

Het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) in Doetinchem

Enkele van de Uitgangspunten
· De vraag van het kind/gezin staat centraal en de werkwijze moet gekenmerkt worden door 1 gezin, 1 plan, 1 aanspreekpunt.
· Het CJG, dat zijn we allemaal; de klant is altijd aan het juiste adres bij een van de partners.
· Mensen vinden mensen bij vragen rondom opgroeien en opvoeden
Klinkt veelbelovend

Maar hoe zit het met deze uitgangspunten?
· Bij de partners moet draagvlak zijn voor het CJG
· Input van ouders en jongeren meenemen in het ontwerp CJG – het CJG moet niet een “probleem imago” hebben
Hoe is het gesteld met het draagvlak bij de partners, zowel de intentie als praktisch.
En krijgen de bijeenkomsten voor de (toekomstige) gebruikers nog een vervolg want één keer meepraten is wel leuk maar onvoldoende om echt van belang te zijn.

Wie zijn die partners in Doetinchem?
Gemeente, GGD, Yunio, IJsselkring, Lindenhout, MEE, BJZ, onderwijs en GGnet

Binnen het CJG wordt er gewerkt met een kernteam 12- en een kernteam 12+
Daarin zitten de partners maar andere partijen kunnen op afroep ook aanschuiven.
Het kernteam CJG werkt samen met de eerstelijns voorzieningen zoals huisartsen, verloskundigen en kraamzorg.
Daarnaast zijn er de vindplaatsen: scholen, buurtcentra, kinderopvang, bibliotheek, consultatiebureau, peuterspeelzaalwerk, toezichthouders, buurtopbouwwerkers, politie, opvoedondersteuners in de wijken, jongerenwerk, UWV WERKbedrijf, WMO-winkel, van waaruit signalen opgevangen (en doorgeleid) kunnen worden.

Een zin uit het geheel die ik even dik druk
Het vraagt durf van organisaties om ouders en kinderen centraal te stellen.
En dus niet zichzelf of hun aanbod wat ze graag aan de man willen brengen
Er moet een sluitende aanpak zijn in de keten van signaleren – beoordelen – interventie – nazorg: 1 gezin, 1 plan, 1 aanspreekpunt.

Het uitgangspunt is dat de cliënt altijd aan het juiste adres is met zijn vraag om informatie, advies of hulp. Dit betekent dat de cliënt bij de balies van de ketenpartners – die allemaal het CJG-logo voeren - kan binnenlopen en dat hij daar – volgens de CJG-werkwijze - verder wordt geholpen
Dit betekent dat de vragen op diverse locaties, zoals scholen buurthuizen, consultatiebureaus en jeugdinstellingen gesteld kunnen worden en zullen worden doorgeleid. Dus niet de klant, maar de vraag wordt doorgeleid.

Er komen in Doetinchem een tweetal fysieke inloop plekken voor de 12- groep en één voor de 12+ groep, er komt een aparte plek voor de ouders. Daarnaast komen er websites en 24 uurs telefonische bereikbaarheid.

Een belangrijk punt van aandacht vind ik de groep 19 tot 23 jarige die vallen nu nog niet onder de jeugdgezondheidzorg, maar horen wel in het CJG thuis, hoe wordt deze groep erbij betrokken.

Ik hoop echt dat het Centrum Jeugd en Gezin een plek wordt waar ouders en kinderen terecht kunnen met hun vragen en zorgen zonder dat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden.
En dat je niet meer tig verschillende formulieren hoeft in te vullen voor b.v. het rugzakje een pgb of een tog, maar dat juist door de sluitende aanpak van het CJG alles in één keer kan.

Dit is een hele korte samenvatting die ik heb gemaakt van de 30 bladzijdes die ik doorgeworsteld heb om donderdag 10 september te bespreken in de Sociale Raad. Reacties van jullie kant zijn meer dan welkom, want ik ben natuurlijk niet de eninge (toekomstige) gebruiker.

2 opmerkingen:

  1. Hai Marion,

    gefeliciteerd met je blog! Het ziet er mooi uit!

    hartelijke groet,
    Nicole (moeder van Jan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je de fakkel verder draagt met deze blog Marion.



    Voor alle mensen met autisme:



    Leer van gisteren, droom van morgen en lééf vandaag!



    Mar Wanrooij

    BeantwoordenVerwijderen