Geknipt uit een nieuwsbrief:
Elk kind en etiketOok kun je op de hyves van Rondom 10 je mening, tips op- en aanmerkingen kwijt.
ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme, dyslexie, dyscalculie, dyspraxie. Het aantal kinderen met een ?etiket? wegens leerprobleem of gedragsstoornis stijgt explosief. In sommige klassen op gewone basisscholen heeft tegenwoordig al een kwart van de kinderen een probleemlabel.
Deze ?zorgenkindjes? krijgen op grote schaal speciale therapieën en medicijnen. Alleen al voor ADHD verstrekten apothekers vorig jaar 865.000 keer medicijnen, een toename van 14 procent ten opzichte van 2008. Een stijging die ook dit jaar onverminderd doorzet, aldus de farmaceutische industrie.
Is het op grote schaal mis met jongeren? Of krijgen kinderen die we vroeger ?gewoon druk?, ?verlegen? of ?niet zo slim? noemden, nu ten onrechte het stempel 'abnormaal?? Wat is de rol van ouders, leraren, de zorgsector en de farmaceutische industrie bij het ?etiketteren? van deze zorgenkindjes?
Volgens critici is er sprake van een ?probleemepidemie?, met het gevaar van overmedicatie en massale arbeidsongeschiktheid. Of zit het toch anders en hebben honderdduizenden kinderen en ouders juist baat bij hun etiket en de bijbehorende behandeling en medicatie? Ofwel: het etiket redt.
In de uitzending presenteert Rondom 10 ook de resultaten van een onderzoek (met CNV Onderwijs) onder personeel in het basisonderwijs. Wat vinden zij van het groeiend aantal leerlingen met een probleemlabel? Hoe verklaren ze die trend? En: hebben leraren en leerlingen er in de klas last van?
Etikettenkids, zorgelijke epidemie of gezonde ontwikkeling? Een discussie met leraren, ouders, kinderen en hulpverleners.
Het gaat er natuurlijk ook om of je dat etiket laat opspelden. Het accepteren van iets wat anders dan normaal ,is moeilijk. Maar als je er goede hulp bij krijgt en accepteerd is het etiket namelijk niet nodig. Want wat is nu eigenlijk normaal. Ik zo langzamerhand het idee, dat alle ( gewone jongeren) er erger aan toe zijn,dan onze kinderen met autisme. Mijn dochter is tenminste altijd vrolijk , leergierig , behulpzaam, van welk luidschallend, bellend, aggressief, ordinair gedragend kind kun je dat nog zeggen van daag de dag!!! Misschien moet daar eens een etiketje op!!!, Dan krijgen de autisten misschien wat ruimte.
BeantwoordenVerwijderen