- Blijft zich verdiepen in ASS
- Vat reacties niet persoonlijk op
- Ziet ouders als ervaringsdeskundigen
- Geeft duidelijk aan wat, waar, wanneer, met wie en wat daarna
- Verduidelijkt met visualisaties
- Kan aan klasgenoten uitleggen dat iedereen wel ergens extra hulp voor nodig heeft
- Geeft de leerling extra ‘voordenk’ en nadenktijd
- Ondersteunt samenwerking en spelen
- Stemt de aanpak met andere betrokkenen af (thuis, school, wereld)
- Bedenkt praktische oplossingen voor leerlingen met ASS
- Durft voor deze leerling een uitzondering te maken
- Gaat uit van de onmacht, niet van onwil
- Benadrukt wat de leerling goed kan
- Weet: stress = signaal gedrag, dus aan de slag!
- Is voorspelbaar
- Spreekt de leerling aan bij de naam
- Zegt wat ie doet en doet wat ie zegt
- Helpt met plannen en organiseren
- Helpt vrije tijd in te vullen
- Reageert rustig, neutraal en geduldig
- Is bereid om een aanbod van hulp te aanvaarden
- Vertelt en laat zien wat het gewenste gedrag is
- Geeft de leerling ruimte om zichzelf te zijn
- Helpt de leerling hulp te vragen
- Heeft plezier in de begeleiding en ziet er de lol van in
zondag 13 december 2009
Sterke kanten van leerkrachten
Op een andere mooie poster die ook door het REC oost Nederland is gemaakt staan de sterke kanten van een leerkracht die met autisme te maken krijgt. Ook deze kun je hier zien/downloaden
Labels:
tips
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten